Tegenwoordig lopen er tot wel vijf verschillende generaties rond op de werkvloer. Terwijl werknemers steeds later met pensioen gaan, zet Gen Z de eerste stappen op de arbeidsmarkt in een ‘GIG-economie’. Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat generaties diverse perspectieven, verwachtingen en drijfveren hebben waardoor trends op de arbeidsmarkt ook continu veranderen. Maar hoe ga je hier als werkgever nou mee om?
Verschillen tussen generaties
Generatiekloven in de arbeidsmarkt zijn onmiskenbaar en hebben een aanzienlijke invloed op de manier waarop mensen werken, communiceren en carrière maken. Deze verschillen zijn het resultaat van uiteenlopende levenservaringen, technologische vooruitgang en maatschappelijke veranderingen. Van babyboomers tot millennials en Gen Z, ze hebben allemaal andere wensen en behoeften. Toch hoeft dit geen probleem te zijn. Juist het meebewegen met de trends in de arbeidsmarkt brengt je als werkgever verder. Wat zijn de huidige trends op de arbeidsmarkt en hoe speel je daarop in?
1. Automatisering & technologie
De opkomst van de digitale technologie heeft de manier waarop er gewerkt wordt absoluut veranderd. Jongere generaties omarmen technologische tools en verwachten dat werkprocessen efficiënter en flexibeler zijn, terwijl oudere generaties soms moeite hebben met snelle veranderingen. Daarnaast worden sommige banen door automatisering en robotisering ook overbodig.
2. Diversiteit en inclusie
De maatschappij wordt steeds meer multicultureel en internationaal. Werknemers van deze tijd hechten vaak grote waarde aan inclusie op de werkvloer. Ze verwachten gelijke kansen en een inclusieve werkomgeving waarin iedereen wordt gewaardeerd, ongeacht achtergrond of identiteit. Daarnaast worden er meer banen vervuld door internationale medewerkers.
3. Flexibiliteit
De acceptatie van flexibel werken en remote werken is toegenomen, vooral sinds de COVID-19 pandemie. Eerdere generaties hebben al bijgedragen aan deze trend en verwachten flexibele werkopties. Daarnaast hechten de werkenden van de toekomst grote waarde aan een goede work-life balance. Deze generatie streeft naar flexibele werktijden en meer tijd voor persoonlijke activiteiten en familie.
4. Persoonlijke en professionele ontwikkeling
Door de snelle technologische veranderingen moeten en willen werknemers continu nieuwe vaardigheden aanleren. Werknemers van deze tijd hechten veel waarde aan levenslang leren en zijn altijd op zoek naar mogelijkheden voor professionele ontwikkeling.
5. Opkomst van GIG-economie
De opkomst van de GIG-economie en platformwerk heeft de manier waarop mensen naar werk kijken veranderd en banen worden anders ingevuld. De werknemer van deze tijd is bereid om zelfstandig ondernemer te worden en verschillende inkomstenbronnen te beheren door middel van projecten en kortlopende opdrachten.
6. Internationalisering
De Nederlandse arbeidsmarkt wordt snel internationaler. Nu de krapte op de arbeidsmarkt semipermanent lijkt, is het aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten cruciaal. Voor werkgevers die hier zorg voor dragen, wordt een bredere pool van kandidaten toegankelijk.
Als werkgever is het inspelen op en meebewegen met deze trends in de arbeidsmarkt cruciaal om werknemers aan te trekken en te behouden.
De arbeidsmarkt is dus dynamisch en evolueert voortdurend, mede door verschillende perspectieven en drijfveren van verschillende generaties, maar ook door huidige trends. Het meebewegen met deze trends is daarom ook essentieel voor werkgevers en HR-professionals om een inclusieve en productieve werkomgeving te creëren, talent aan te trekken en te behouden in deze steeds veranderende arbeidsmarkt.
Meebewegen loont
De werknemer van vandaag bevindt zich in de ‘GIG-economie’. Deze generatie vertoont dus duidelijk kenmerken die verschillen van voorgaande generaties wat betreft werk en carrière. Flexibiliteit, een goede work-life balance en betekenisvol werk is voor hen belangrijk. Daarnaast is deze generatie technologisch onderlegd, en zoekt naar mogelijkheden om remote te werken. Voortdurende persoonlijke ontwikkeling is een must. Deze nieuwe generatie wil een werkomgeving die inclusief, divers en duurzaam is, en heeft een grotere neiging om te streven naar ondernemerschap en zelfstandigheid. Ze vragen om flexibele en progressieve arbeidsvoorwaarden.
Als werkgever is het inspelen op en meebewegen met deze trends in de arbeidsmarkt cruciaal om werknemers aan te trekken en te behouden. Daarbij hoort ook de juiste wervingscampagne die bijdraagt aan het aantrekken van de perfecte match voor jouw organisatie. Los hiervan brengt elke generatie uniek kenmerken, kwaliteiten en expertise met zich mee. Het benutten van de sterke punten en waarden van elke generatie kan bijdragen aan een productievere en meer diverse werkomgeving.
Duurzame verbinding
Daarom geloven we bij LEAN HR ook in het opbouwen van echte verbindingen tussen werkgevers, werknemers en toekomstige collega’s. De tijd nemen om elkaar écht te leren kennen zodat iedereen carrièrestappen met impact kan maken. Vaardigheden, passies en persoonlijke wensen staan hierbij centraal, zodat er voor zowel werkgever als werknemer het maximale uitgehaald kan worden.
Sluit jij je aan bij onze visie? Neem dan eens contact met ons op en help ons deze visie breder te introduceren.