fbpx

Inside Story: het mooiste vak ter wereld

Na jarenlang succesvol te zijn geweest in de recruitmentbranche, ging de zakelijke manier van naar mensen en werk kijken William Bremmers tegenstaan: “Resultaten werden alleen uitgedrukt in uren en facturen. Ik wilde terug naar de basis, naar wat recruitment het mooiste vak van de wereld maakt: mensen aan een nieuwe baan helpen en de impact die je daarmee hebt op het leven van mensen.”

De gedachte achter LEAN HR

Deze ontstond toen William zich verdiepte in de Lean filosofie. “Ik was niet alleen onder de indruk van de methodologie, maar vooral van de filosofie erachter”, zegt hij. Lean werd de leidraad om voor zichzelf te beginnen. “De pijlers van Lean liggen nog steeds ten grondslag aan onze organisatie. Die hebben ons gebracht waar we als HR-dienstverlener nu staan.” Voor William en zijn team gaat het niet alleen om het invullen van vacatures; het draait om mensen vinden en in beweging brengen. De missie was duidelijk: LEAN HR wil dé HR-dienstverlener van Limburg zijn die met passie voor verbetering, groei en ontwikkeling realiseert bij al haar partners.

Duurzame plaatsingen

Ondanks alle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en een wetgever die zich actief met de recruitmentbranche bemoeit, is William ervan overtuigd dat de behoefte aan flexibiliteit blijft bestaan. “Bedrijven hebben behoefte aan maximale flexibiliteit en maximale regie en dat is waar LEAN HR in uitblinkt. Ons is er al vanaf het begin alles aan gelegen om volkomen transparant te zijn naar kandidaten, zodat ze weten waar ze aan beginnen. Of dat nou een tijdelijke uitzending of een structurele baan is”, zegt hij. “We willen namelijk duurzame plaatsingen tot stand brengen en dat begint met vertrouwen.” Het draait in de reguliere uitzendbranche voornamelijk om het invullen van vacatures, zonder veel aandacht voor de behoeften en wensen van de kandidaten. William vergelijkt zijn benadering met die van een makelaar, die wel uitgebreid de tijd neemt om de wensen en situatie van klanten te begrijpen voordat ze een huis gaan kopen. William begon die benadering ook toe te passen in de arbeidsbemiddeling.

Excelrecruitment

District Manager Twan Bongers herkent die behoefte van William om weer terug naar de basis te gaan. Hij werkte in het verleden ook voor diverse andere organisaties en zag de aandacht voor echte mensen naar de achtergrond verdwijnen. “Kandidaten werden zwarte inkt in Excel sheets en klanten werden omzettabellen. Ik zag in mijn dagelijkse werk niet meer terug dat ik echte mensen gelukkig maakte met een baan.” Ook District Manager Ralf Custers stapte na jarenlang te hebben gewerkt voor een technische detacheerder over naar LEAN HR: “Ik vind ons concept aantrekkelijk, omdat het niet gaat om het in de markt pushen van een profiel, maar juist de aandacht legt op de werkgever. Dus hoe kan ik jouw merk positioneren? Hoe kan ik jou helpen om aantrekkelijk te worden als werkgever? Dat is natuurlijk een veel duurzamer model dan de cv’s van kandidaten rondpompen.”

Community recruitment

Een belangrijk keerpunt voor LEAN HR was het besef dat er een gemeenschap van Poolse arbeiders in Nederland was die op zoek was naar eerlijke behandeling en kansen. Gregor, een Poolse operator, speelde een cruciale rol. Hij bracht zijn Poolse vrienden en kennissen samen en overtuigde hen om voor LEAN HR te gaan werken. Dit leidde tot het concept van ‘Community Recruitment’. William: “Die persoonlijke en betrokken benadering is precies hoe wij al jaren werkten, maar ineens hadden we er ook de juiste woorden voor gevonden.” Ralf sluit zich daar volledig bij aan: “LEAN HR is niet anders gaan werken, alleen zetten we het steviger neer. In het verleden ervaarden klanten pas onze toegevoegde waarde als we begonnen met samenwerken. Nu kunnen we al in een vroeger stadium duidelijk maken dat we het over een andere boeg willen gooien met onze aanpak. En dat slaat duidelijk aan.”

Veel bedrijven zijn conservatief op het gebied van recruitment, maar worden door de krapte op de arbeidsmarkt gedwongen hun strategie aan te passen. Ralf: “Er is geen snelle oplossing meer, dus de markt dwingt organisaties tot omdenken en dat is waar LEAN HR op in wil steken. Dat is precies wat onze aanpak aantrekkelijk maakt.” Twan beaamt de druk waaronder werkgevers nu staan: “Het moet anders, anders draait er binnenkort geen lijn meer en rolt er geen product van de band. Je moet bedrijven als werkgever presenteren en nadenken over hoe medewerkers kunnen worden behouden. Landingspagina’s, campagnes, cultuurmanagement: dat is de toekomst. En dat betekent maatwerk voor iedere klant.”

Het team van LEAN HR, dé HR-dienstverlener van Limburg, poseert voor één van de bedrijfsauto's.

Trots

Terugkijken zit niet echt in het DNA van LEAN HR, maar toch kijkt William met trots naar hoe LEAN HR zich de afgelopen 10 jaar heeft ontwikkeld. “Waar ik echt van geniet,” zegt hij, “is de ontwikkeling die onze mensen hebben doorgemaakt. Van schoolverlaters naar steunpilaren. Ik moet onze mensen dus vooral de ruimte blijven geven.” Hij is duidelijk niet het type dat sigaren rokend een blog gaat schrijven en van afstand het bedrijf wil aansturen. “Nee joh, ik blijf het vuurtje opstoken en hard werken aan de ontwikkeling van het bedrijf. Als we zo blijven groeien, dan moet er voortdurend gebouwd worden aan de organisatie. Ook LEAN HR is een community, een ecosysteem dat moet worden gevoed. Niet alleen met kandidaten, maar ook met nieuwe ideeën, nieuwe kennis en opleidingen.”

Twan, sinds 2019 mede-eigenaar van LEAN HR, is bovendien trots op de vele plannen die worden gerealiseerd. “Waar ik kippenvel van krijg, is een idee ontwikkelen van plan naar praktijk. Recruitment marketing is bijvoorbeeld een specialisme geworden. Om op dit vlak ook echt waarde toe te voegen aan de bedrijven waar we voor werken, moeten we dit specialisme zelf in huis hebben en maatwerk kunnen aanbieden aan onze klanten. Dat dit niet bij een idee blijft, maar dat we dit daadwerkelijk realiseren is typisch LEAN HR. Dat soort projecten vind ik echt heel tof en ik ben ieder jaar een aantal keren echt heel trots op hoe we niet in dromen blijven hangen, maar onze ideeën tot leven laten komen.”

“Alle seinen staan op groen. Ik verheug me nu al op de terugblik op 20 jaar LEAN HR in 2033!”

Perspectief

William is ervan overtuigd dat LEAN HR enorme stappen zal blijven maken. “Als ik zie hoeveel bedrijven ons zonder dat we actieve acquisitie plegen uitnodigen, zou het me verbazen als we de komende jaren geen enorme stappen maken. Ons verhaal staat als een huis en wordt gewaardeerd in de markt. We hebben bovendien de mensen met het juiste LEAN HR DNA aan boord om het uit te voeren.” Ralf vult aan: “Het is een mooi verhaal voor opdrachtgevers, maar het geeft mensen intern ook vertrouwen. Collega’s die hier al jaren werken zien steeds opnieuw dat LEAN HR zich blijft ontwikkelen. Dat we investeren in onze aanpak, hetgeen u ook weer heel zichtbaar wordt in de nieuwe huisstijl. Komend jaar willen we bovendien twee nieuwe vestigingen openen en nieuwe rollen introduceren. Dat biedt perspectief om weer voor 5 jaar bij te tekenen.” Alle reden om met vertrouwen vooruit te kijken dus. William: “Alle seinen staan op groen. Ook de komende 10 jaar gaan we samen grote stappen maken. Ik verheug me nu al op de terugblik op 20 jaar LEAN HR in 2033!”

Overige artikelen